Mentale problemen van Nederlandse scholieren tonen zich hardnekkig en ernstig. Met name meiden blijken het zwaar hebben.
Na de forse stijging van mentale problemen die vorig jaar gemeten werd (van 14 procent in 2017 naar 33 procent in 2021 bij meisjes in het basis-, en van 29 procent naar 44 procent in het voortgezet onderwijs), is dit jaar geen herstel opgetreden. Soms zelfs integendeel, schrijft Trouw op basis van het onderzoek ‘Jong na corona’ dat woensdag uitkomt.
Psychische problemen
Uit het onderzoek van de Universiteit Utrecht (UU) en het Trimbos Instituut, dat voortbouwt op het onderzoek ‘Health Behaviour in School-Aged Children’ van vorig jaar, blijkt dat de psychische problemen van aanhoudende aard zijn. Het percentage meisjes dat aandachtsproblemen meldt, is bijvoorbeeld in 2022 gestegen van 42 naar 48 procent. Bij psychosomatische klachten is dat een stijging van 70 naar 75 procent. Voor jongens op de middelbare school veranderde er afgelopen jaar niets: respectievelijk 30 en 50 procent rapporteerde deze problemen.
Anderhalf jaar na de laatste schoolsluiting moet worden vastgesteld dat de oorzaken van mentale problemen dieper gaan dan de coronapandemie. Het verlies van een ‘hoopvol’ toekomstperspectief door klimaatverandering, oorlog of de woning- en energiecrisis lijkt er voor veel jongeren mede de oorzaak van te zijn. Dat stelt projectleider Gonneke Stevens (UU) in de krant.
Lees ook:
Vorig jaar meer misdrijven en incidenten bij opvang asielzoekers
Door: Redactie
https://wnl.tv/2023/06/28/onderzoek-vooral-meisjes-kampen-met-mentale-problemen/