Stoppen met een eenmanszaak: in 7 stappen je bedrijf netjes afronden


Stap 1: regel je geldzaken

Waarschijnlijk een open deur, maar het zijn vooral financiële zaken die je moet afhandelen. Je eenmanszaak opheffen begint daarmee. Check de volgende aandachtspunten: 

Voorraden en bedrijfsmiddelen

Probeer zoveel mogelijk je zakelijke activa, zoals inventaris, apparatuur en voorraden te verkopen of te liquideren. Alles wat overblijft, verschuift bij het stoppen van je eenmanszaak naar je privévermogen. Dat geldt ook voor bedrijfsauto’s. 

Fiscaal gezien lever je in dat geval als ondernemer aan jezelf als privépersoon. Dat betekent ook dat je btw – die je hebt afgetrokken na aanschaf van voorraden en bedrijfsmiddelen – moet terugbetalen aan de Belastingdienst.  

Zakelijke leningen aflossen

Lopen er nog zakelijke leningen? Of moet je andere openstaande schulden afbetalen? Dan is het van cruciaal belang om de voorwaarden van je leningsovereenkomst zorgvuldig te bestuderen en professioneel advies in te winnen. Probeer, voor zover dat mogelijk is, je zakelijke leningen af te lossen. Je bent namelijk met je privévermogen aansprakelijk voor eventuele schulden.

Daarnaast is het verstandig om in een vroeg stadium in gesprek te gaan met de financier om mogelijke oplossingen en eventueel nieuwe voorwaarden te bespreken. Na stoppen met je eenmanszaak ben je nagenoeg altijd verplicht je schulden af te lossen. 

Noodgedwongen stoppen door schulden

Stop je noodgedwongen met je eenmanszaak, juist vanwege de hoge schuldenlast? Dan heb je misschien andere opties. Bekijk via het Stroomschema Schulden op de site van de Kamer van Koophandel wat je mogelijkheden zijn.

Hier vind je tips om van kort- en langlopende schulden af te komen. Zo kun je voor tijdelijke schulden vaak uitstel van betaling aanvragen. En in sommige gevallen moet je verplicht faillissement aanvragen. 

Leaseovereenkomsten

Rijd je een leaseauto of heb je een andere zakelijke leaseovereenkomst afgesloten? Ook dan check je goed de voorwaarden en kun je het beste contact opnemen met de leasemaatschappij.

Zaken die je moet opzeggen

Zorg dat je alle contracten en lopende verzekeringen stopzet. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • huurovereenkomsten
  • bedrijfsverzekeringen
  • vergunningen
  • abonnementen 
  • contracten
  • domeinnaam/ webhosting
  • zakelijke bankrekening

Zakelijke bankrekening opzeggen

Het opzeggen van je zakelijke bankrekening(en) is iets complexer en vereist wat voorbereiding.  

  • Download eerst alle afschriften en/of het financieel jaaroverzicht.
  • Cancel lopende incassoafspraken en periodieke overboekingen.
  • Zeg gekoppelde verzekeringen en creditcards op.
  • Informeer bij je bank naar de procedure voor het opzeggen van je zakelijke bankrekening.

Stap 2: informeer en ontsla je personeel

Een eenmanszaak zegt puur iets over de rechtsvorm van je onderneming. De naam ‘eenmanszaak’ is best misleidend, want je kunt gewoon personeel in dienst hebben.

Wanneer je stop met je eenmanszaak moet je verplicht je personeel ontslaan. Uiteraard wel volgens de regels. Eerst vraag je een ontslagvergunning aan. Je personeel heeft recht op een transitievergoeding en je moet het ontslag ook doorgeven aan de Belastingdienst. Personeel ontslaan is geen pretje. Neem hier goed de tijd voor en pak het voorzichtig aan.

Stap 3: breng je klanten en leveranciers op de hoogte

Vergeet niet je klanten en leveranciers op de hoogte te stellen wanneer je je eenmanszaak opheft. Betaal openstaande facturen, check goed welke lopende contracten je moet opzeggen en of er eventueel afspraken op papier staan over het beëindigen van een overeenkomst. 

Stap 4: je bedrijf uitschrijven bij het Handelsregister

Vervolgens schrijf je (gratis) je eenmanszaak uit bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit kan online: 

  • Zoek je bedrijf op
  • Kies voor ‘opheffen eenmanszaak’
  • Vul het formulier in

KvK geeft vervolgens aan de fiscus door dat je stop met je eenmanszaak, want je moet ook afrekenen met de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt je daarop een brief waarin staat wat de gevolgen zijn voor de inkomstenbelasting en de btw. 

Let op! Wil je een uitkering aanvragen, wacht dan nog voordat je je bedrijf uitschrijft en ga naar stap 5.

Stap 5: check of je recht hebt op een uitkering

Wil je je eenmanszaak opheffen omdat deze niet meer levensvatbaar is en ben je geboren vóór 1960? Dan kun je via het Besluit bijstandverlening zelfstandigen(Bbz) een uitkering aanvragen. Als je aan de voorwaarden voldoet, ontvang je een aanvulling op je inkomen tot de hoogte van een bijstandsuitkering. Mits je minimaal 1225 per jaar aan je eenmanszaak hebt besteed. 

Ben je geboren na 1960? Dan geldt een aanvulling alleen tot de beëindiging van je eenmanszaak. Een bbz-uitkering vraag je aan bij de sociale dienst van je woongemeente. 

Wil je als oudere zelfstandig ondernemer stoppen omdat je te weinig inkomsten uit je zaak haalt? Dan kun je mogelijk een Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ-uitkering) van de gemeente.

Stap 6: afrekenen met de belastingdienst

Reken af voor de omzetbelasting (btw)

Het is nu tijd om fiscale zaken goed af te ronden. Van KvK heeft de Belastingdienst doorgekregen dat je eenmanszaak uitgeschreven is. Je ontvangt nu een brief van de Belastingdienst waarin staat dat je eventueel een laatste btw-aangifte moet doen. Als dat is afgerond, ontvang je een definitieve bevestiging van uitschrijving als ondernemer voor de btw.  

Reken af voor de inkomstenbelasting (IB)

Je ontvangt ook een brief van de Belastingdienst met de mededeling dat je je belastingzaken moet afsluiten. Dit heet fiscaal afrekenen. Vervolgens doe je een laatste aangifte inkomstenbelasting (IB).

Stap 7: bewaar je administratie zorgvuldig

Je bent verplicht je zakelijke administratie minimaal zeven jaar te bewaren. In sommige gevallen zelfs tien jaar, afhankelijk van het soort documentatie. Je kunt papieren documenten ook scannen en digitaal bewaren.

Voorkom fouten en schakel professionele hulp in

Het is flinke kluif aan zaken die je moet afhandelen wanneer je stopt met je eenmanszaak. Het is daarom raadzaam om hulp in te schakelen van je boekhouder, accountant of belastingadviseur. Zo weet je zeker dat je alle noodzakelijke stappen correct afrondt en er geen nadelige wettelijke of financiële gevolgen ontstaan tijdens de afwikkeling.  

Veelgestelde vragen over eenmanszaak opheffen

Hoeveel belasting moet ik betalen als ik stop met mijn bedrijf?

Wanneer je stopt met je eenmanszaak, moet je afrekenen met de Belastingdienst voor zowel de omzetbelasting (btw) als de inkomstenbelasting (IB). Het exacte bedrag hangt af van je financiële situatie, zoals de waarde van je voorraden, bedrijfsmiddelen en eventuele stakingswinst. Het is slim om hierover advies in te winnen bij een belastingadviseur.

Kan je een eenmanszaak op pauze zetten?

Een eenmanszaak kun je niet officieel ‘op pauze’ zetten. Je kunt wel je activiteiten tijdelijk stopzetten, maar je blijft verplicht om bijvoorbeeld je administratie bij te houden en aangifte inkomstenbelasting en btw te doen. Als je verwacht langer niet actief te zijn, kan het verstandiger zijn om je bedrijf officieel stop te zetten.

Wat moet je regelen als je stopt als zzp’er?

Veruit de meeste zzp’ers en freelancers hebben de eenmanszaak als rechtsvorm voor hun onderneming gekozen. Als dat zo is, kun je het best de zeven stappen uit bovenstaand artikel doorlopen.

https://www.dezaak.nl/bedrijfsvoering/bedrijf-beeindigen/stoppen-met-een-eenmanszaak-in-7-stappen-je-bedrijf-netjes-afronden/