Een goede online reputatie – Wat is belangrijk?


Hoe maak je je reputatiemanagement meetbaar?

Omdat reputatiemanagement belangrijk is, moet je serieus kijken naar hoe je er voor staat. Je doet er kortom goed aan je reputatiemanagement te meten. Daar zijn gereedschappen voor.

1. Online reviews

Een goede manier om je reputatie te meten is de inzet van online reviews. Je klanten vertelleen je daarin wat ze vinden van je merk, je producten en diensten.

Je weet dat je op de juiste weg beent, als je ziet dat het aantal online reviews toeneemt én de scores voor je producten en diensten hoger worden.

Zorg dat je reageert op reviews, zowel positieve als negatieve. Moedig je klanten aan tot meer interactie.

2. Klanten als ambassadeurs

Reputatiemanagement gaat niet alleen om het binnenhalen van nieuwe klanten. Een langdurige, sterke band met je klanten is van essentieel belang.

Op die manier worden je klanten je ambassadeurs. Je doet er goed aan te meten hoeveel impact die ambassadeurs hebben en uit te vinden wie je beste ambassadeurs zijn.

Dat kun je doen door bij te houden hoeveel positieve comments je krijgt, zowel off- als online. Voor dat laatste bestaan meetinstrumenten.

3. Bookmarks en subscriptions

Dankzij slimme tools kun je bijhouden welke klanten jouw website bookmarken. Dat is interessante informatie.

Wie jouw pagina een vaste plek in zijn browserbalk geeft, vertrouwt je. Een bookmark betekent dat je website en informatie nuttig gevonden worden.

Voor subscriptions geldt hetzelfde. Alleen klanten die een goed gevoel bij je hebben, zullen dat doen. Bewegingen in het aantal subscriptions geven je een aardige indicatie van je online reputatie.

4. Bereik op socials

Berichten en meningen kunnen zich op de sociale media als een olievlek verspreiden. Dat geldt ook voor jouw merk.

Hoe groter je bereik is, hoe populairder je aanbod of informatie is. Houd het bereik en vooral de teneur van de berichten over jou in de gaten en je ziet hoe het met je online reputatie gesteld is.

5. Online verkeer

Door in de gaten te houden hoeveel traffic er naar je website is, krijg je een idee van de reputatie van je merk.

Kijk naar de bronnen van het internetverkeer: het aantal unieke, nieuwe en terugkerende bezoekers; de interactie per bezoek en het gespendeerde bedrag per bezoek.

Als er groei zit in die parameters, dan weet je dat het met je reputatiemanagement goed zit.

Tips om je online reputatie te verbeteren

“Een reputatie opbouwen duurt twintig jaar. Een reputatie ruïneren, duurt vijf minuten.” Topinvesteerder Warren Buffett zei het al. Wat kun je doen? Wij geven je wat tips.

Maak van iets negatiefs iets positiefs

Negatieve feedback op jouw merk, product of dienst is vervelend. Maar je kunt er iets moois van maken.

Weinig is zo goed voor je online reputatie als het snel en adequaat oplossen van een probleem.

Leef mee met de klant, vertel hoe je het oplost. Doe dat op een plek waar nieuwe potentiële klanten zie hoe jij het aanpakt. Dat is heel gunstig voor je online reputatie.

Deel succes

Om je kunt je online reputatie te verbeteren is het nuttig gebruik te maken van experts uit de sector. Deel hun positieve meningen over jouw merk met een breed publiek. Dat wekt vertrouwen.

Ook positieve ervaringen van je klanten dragen wezenlijk bij aan je reputatie. Zet ze op je website en beschrijf vooral de weg die je samen met je klant hebt afgelegd.

Potentiële klanten houden van verhalen waarin te lezen of zien is wat jij voor je klanten hebt betekend.

Praat met andere merken

Webinars, forums, discussiegroepen. Ze kunnen je helpen je reputatie te verbeteren, omdat je er kunt ingaan op jouw product of dienst.

Je krijgt er ook de gelegenheid een expert of klant iets positiefs te laten vertellen.

Door op een sympathieke manier met andere merken te discussiëren, laat je zien wie er achter je merk schuil gaat. Doe je dat goed, dan krijg je vertrouwen van nieuwe klanten.

Wat doe je met negatieve reviews?

Negatieve reviews kunnen je reputatie schaden. Zorg dat je snel reageert, meeleeft met de klant en een oplossingsrichting geeft. Dat is allemaal juist goed voor je reputatie.

Laat op openbare online plekken zien hoe je een klacht hebt opgelost, laat je uitnodigen in offline media om uit te leggen hoe je dat gedaan hebt.

Wat je in ieder geval niet moet doen, is een negatieve review onbeantwoord laten. Je reputatie gaat onderuit zodra de klager gaat vertellen hoe slecht je reageert.


Veelgestelde vragen

Wat is een online reputatie?

Online reputatie bestaat uit verschillende elementen die bepalen hoe mensen jouw merk online zien.

Hoe kan je je online reputatie meten?

Gebruik tools die je inzicht geven in je bereik op de socials, het aantal reviews en het verkeer naar je website.

Waarom is het belangrijk om je online reputatie te beschermen?

Een reputatie kan snel kapot gaan als negatief sentiment de overhand krijgt. Dat gaat ten koste van je bedrijf en je omzet.

Hoe verbeter je je reputatie?

Zorg dat je experts en klanten inzet die positief over je spreken. Reageer ook snel een adequaat op negatieve reviews.

Wat is een reputatiemanager?

Al het werk om je reputatie in de gaten te houden uitbesteden aan een ander, een zogenaamde reputatiemanager.

https://www.dezaak.nl/tech/internet/een-goede-online-reputatie-wat-is-belangrijk/