Ondernemers bezorgd over zero-emissiezones. Ben jij klaar voor de overstap?
De komst van zero-emissiezones zorgt voor kopzorgen bij veel ondernemers, zo blijkt uit een recente enquête van ANWB Zakelijk. Vanaf 2025 worden brandstofauto’s in verschillende binnensteden verboden, waardoor ondernemers genoodzaakt zijn hun wagenpark te vernieuwen. Voor sommigen betekent dit de vervanging van één busje, voor anderen gaat het om een volledige vloot.
Naast financiële investeringen betekent dit logistieke en infrastructurele uitdagingen. Dit komt doordat de huidige elektrische bestelvoertuigen op het gebied van lading en afstand nog niet dezelfde prestaties leveren als hun tegenhangers op brandstof. Bovendien zijn elektrische vracht- en bestelwagens duurder in aanschaf dan dieselvarianten, wat de kosten voor leveringen kan verhogen en mogelijk doorberekend wordt aan klanten in de binnensteden.
In het Hoofdlijnenakkoord van de huidige regering staat overigens dat bekeken wordt of het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld. Gemeenten keren zich tegen deze plannen, omdat uitstel volgens hen in het nadeel van ondernemers is.
Advies van de Zaak: via subsidies als de SEBA-regeling biedt de overheid steun bij de overgang naar emissieloze bestelbussen. Benieuwd naar de totale kosten van elektrisch rijden? Lees dan dit artikel.
Versterk je financiële strategie met het Kredietpaspoort
Met het kredietpaspoort komt er op korte termijn een nieuwe mogelijkheid om bankfinanciering toegankelijker te maken voor mkb’ers. Dit instrument, dat al succesvol is in landen zoals Italië en Spanje, geeft Nederlandse ondernemers een sterke basis om hun kredietwaardigheid aan te tonen.
Het systeem van het kredietpaspoort wordt geïntroduceerd om de transparantie te vergroten en de financieringskansen te verbeteren. Het maakt gebruik van een wereldwijd erkende credit score, die banken een helder beeld geeft van de financiële gezondheid van een bedrijf.
Het aanvragen van een kredietpaspoort gaat via het IMK verlopen en kost eenmalig € 275, gevolgd door een maandelijkse bijdrage van € 17,50. Het paspoort wordt niet alleen een middel om traditionele bankleningen te vereenvoudigen, maar opent ook deuren naar alternatieve financieringsmogelijkheden zoals crowdfunding, microfinanciering en private financiering.
Advies van De Zaak: het kredietpaspoort kan een waardevol instrument zijn voor mkb-ondernemers die hun financieringsmogelijkheden willen verbreden. Het biedt niet alleen transparantie naar financiers, maar opent ook deuren naar alternatieve financieringsbronnen. Wees wel bewust van de kosten en zorg dat de voordelen opwegen tegen de investering.
Kleinere kantoren door thuiswerken. Goed idee of niet?
Omdat mensen steeds meer vanuit huis werken, passen bedrijven hun kantoorruimte aan. Uit onderzoek van vastgoedadviseur CBRE blijkt dat veel grote ondernemingen verwachten de komende vijf jaar tot wel 20 procent van hun kantoorruimte op te doeken.
De trend naar meer flexibiliteit en minder vierkante meters zet zich daarmee door. Waar eerder zeven bureaus nodig waren voor tien werknemers, zal dit aantal dalen naar iets meer dan vijf. Vooral de vrijdag toont een opvallend lage bezettingsgraad van slechts 35 procent. Een groot contrast met de 70 procent van de werknemers die op dinsdag en donderdag op kantoor werken.
Advies van De Zaak: overweeg flexibele werkplekmogelijkheden voor meer efficiëntie en minder kosten. Analyseer de bezettingsgraden op verschillende dagen om te bepalen waar en hoe je kunt inkrimpen zonder de bedrijfsvoering te verstoren. Luister ook naar de wensen van je personeel, zodat zij een balans vinden die zowel productiviteit als welzijn bevordert.
Eindelijk duidelijkheid: private lease niet aangeven in box 3
Een groep experts van de Belastingdienst heeft recent duidelijkheid verschaft over hoe private leaseovereenkomsten voor auto’s fiscaal behandeld worden in box 3 van de inkomstenbelasting (bezittingen en schulden). De uitspraak volgt na vragen van leaseaanbieders of dergelijke overeenkomsten als schulden kunnen worden beschouwd binnen deze fiscale box.
Volgens experts zijn de rechten (het gebruik van de auto) en verplichtingen (het betalen van de lease) bij een private leaseovereenkomst bezittingen en schulden die in principe horen in box 3. Maar omdat zowel de rechten als de verplichtingen op nul moeten worden gewaardeerd, hoeft een private lease niet in box 3 te worden aangegeven.
Het werkt anders als de betaling niet zakelijk is, de betalingstermijnen niet regelmatig zijn of de betalingstermijnen langer zijn dan een jaar. Dan moeten het gebruiksrecht én de verplichting in box 3 worden gewaardeerd op de marktwaarde. Maar bij een contract met een leasemaatschappij gebeurt dit zelden.
Advies van De Zaak: deze uitspraak is van belang voor ondernemers die gebruikmaken van private lease. Controleer de voorwaarden van je leaseovereenkomst en zorg dat je de fiscale implicaties begrijpt. Dit helpt niet alleen bij een correcte belastingaangifte, maar ook bij het maken van gefundeerde beslissingen over de financiering van bedrijfsauto’s.